Спеціальність 035.01 Українська мова та література набуває ще більшого значення зараз, коли мовні кордони стають не лише символом національної ідентичності, але й інструментом захисту культури й територіальної цілісності. Українська мова – символ національної єдності та незалежності, основне джерело виховання громадян, здатних захищати мовні права та вільно висловлювати свої думки в умовах військової агресії й опісля нашої перемоги. Саме тому навчання за відповідною спеціальністю сприятиме формуванню у здобувачів українськомовної свідомості, розуміння важливості творення грамотного й освіченого суспільства, покаже, наскільки необхідним є мовний супровід в кожній установі.
Зважаючи на складну реалізацію державної мовної політики й численні дискусії щодо українсьмовного простору, розуміємо, наскільки важливо зараз на усіх рівнях суспільства надавати мовний супровід громадянам, які цього потребують, в усіх сферах суспільної діяльності.
Освітня програма «Українська мова, література та комунікації»
Саме в контексті цих трансформацій та суспільних перипетій освітня програма «Українська мова, література та комунікації» є особливо актуальною, адже дає змогу підготувати підприємливого й конкурентного фахівця в галузі української філології, здатного на високому рівні послуговуватися українською мовою як усно, так і письмово, ефективно комунікувати в професійній сфері й використовувати різноманітні комунікативні стратегії для вирішення завдань, володіти іноземною мовою (англійською – не нижче рівня В2), застосувати інноваційні та актуальні педагогічні кейси, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність, продукувати та успішно реалізовувати здобуті знання в соціальній та професійній сфері на ринку праці.
Випускник освітньої програми «Українська мова, література та комунікації»
Випускник освітньої програми – національно свідомий освічений філолог-україніст, який має глибоке розуміння сучасних тенденцій розвитку української мови та літератури, є компетентним у сфері актуальних професійних та інтернет-комунікацій й знає, як їх застосовувати на практиці в різних сферах суспільства (в освіті, державних та приватних структурах); якісно створює й редагує різножанрові тексти; володіє англійською та готовий долучатися до навчання української мови усіх охочих не тільки в Україні, але й закордоном.
ОП скерована і на регіональний ринок праці Івано-Франківського регіону, який формується як з місцевих структур, так і з переміщених через повномасштабне вторгнення і яким необхідний українськомовний супровід у всіх сферах діяльності.
Освітню програму створено відповідно до місії та цінностей ЗВО “Університет Короля Данила”, з урахуванням Стратегії розвитку ЗВО “Університет Короля Данила” на 2023-2028 рр., Стратегії розвитку освіти Івано-Франківської області на 2023-2027 роки, особливо в частині підготовки якісних педагогів, та Плану відновлення України, зокрема щодо забезпечення якості університетів через синхронізацію з європейськими стандартами якості
Освітня програма реалізується на кафедрі української філології, викладачами якої є висококваліфіковані науковці та викладачі-практики, які ефективно впроваджують сучасні інноваційні технології та методики, мають багаторічний успішний педагогічний досвід; це кандидати філологічних наук, доценти, викладачі-методисти, які постійно удосконалюють свою викладацьку майстерність відповідно до викликів сьогодення.
Бакалавр-філолог може працювати:
- мовним консультантом в установах та структурах усіх форм власності, у яких є паперовий чи електронний документообіг;
- вчителем української мови та літератури в закладах загальної середньої освіти;
- працівником в освітній та науковій сферах (секретар, методист, лаборант);
- науковцем (мовознавцем, літературознавцем за умови здобуття вищого ступеня освіти);
- спеціалістом з діловодства та документообігу, зокрема й електронного в органах державної влади, місцевого самоврядування, політичних організаціях;
- прессекретарем;
- коректором, редактором, головним редактором у літературно-видавничій сфері;
- ведучим, диктором, редактором авдіо- та відео контенту, шеф-редактором телевізійних шоу (радіо, телебачення, преса тощо);
- спічрайтером, копірайтером, рерайтером;
- контент-менеджером, контент-мейкером;
- журналістом;
- менеджером з комунікацій;
- публічним лектором;
- редактором сайтів;
- менеджером у ПР-агентствах;
- фрілансером;
- мовним менеджером у різних галузях бізнесу, де потрібні послуги зі створення, аналізу, перекладу, редагування, оцінювання текстів;
- репетитором (для підготовки до складання НМТ з української мови та літератури, для складання іспиту з української мови для державних службовців);
- працівником у різноманітних фондах, спілках, фундаціях гуманітарного спрямування, бібліотеках, музеях, архівах, мистецьких і культурних центрах тощо.
Українська філологія в УКД – це надійний вибір вашого успішного майбутнього!
Загальні компетентності (ЗК)
- ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
- ЗК 2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
- ЗК 3. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
- ЗК 4. Здатність бути критичним і самокритичним.
- ЗК 5. Здатність учитися й оволодівати сучасними знаннями.
- ЗК 6. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
- ЗК 7. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
- ЗК 8. Здатність працювати в команді та автономно.
- ЗК 9. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
- ЗК 10. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- ЗК 11. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
- ЗК 12. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
- ЗК 13. Здатність проведення досліджень на належному рівні.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
- СК 1. Усвідомлення структури філологічної науки та її теоретичних основ.
- СК 2. Здатність використовувати в професійній діяльності знання про мову як особливу знакову систему, її природу, функції, рівні.
- СК 3. Здатність використовувати в професійній діяльності знання з теорії та історії мов, що вивчаються.
- СК 4. Здатність аналізувати діалектні та соціальні різновиди мов, що вивчаються, описувати соціолінгвальну ситуацію.
- СК 5. Здатність використовувати в професійній діяльності системні знання про основні періоди розвитку літератури, що вивчається, від давнини до ХХІ століття, еволюцію напрямів, жанрів і стилів, чільних представників та художні явища, а також знання про тенденції розвитку світового літературного процесу та української літератури.
- СК 6. Здатність вільно, гнучко й ефективно використовувати мови, що вивчаються, в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у різних сферах життя.
- СК 7. Здатність до збирання й аналізу, систематизації та інтерпретації мовних, літературних фактів, інтерпретації та перекладу тексту.
- СК 8. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією для розв’язання професійних завдань.
- СК 9. Усвідомлення засад і технологій створення текстів різних жанрів і стилів державною та іноземними мовами.
- СК 10. Здатність здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
- СК 11. Здатність до надання консультацій з дотримання норм літературної мови та культури мовлення.
- СК 12. Здатність до організації ділової комунікації.
- ПЕРЕЛІК ДИСЦИПЛІН
- Критичне мислення
- Професійний розвиток і наставництво
- Основи академічного письма
- Інформаційно-комунікаційні технології
- Пропедевтика психології
- Цінності громадянського суспільства
- Особистісна ефективність
- Вступ до мовознавства
- Українська діалектологія та соціальні різновиди мови
- Практичний курс англійської мови
- Світовий літературний процес: теорія, історія, критика
- Практична риторика
- Історія української мови
- Вступ до літературознавства
- Український літературний дискурс: теорія, історія, критика
- Фонетика, морфеміка і словотвір сучасної української мови
- Лексика і фразеологія сучасної української мови
- Морфологія сучасної української мови
- Синтаксис сучасної української мови
- Стилістика і культура сучасної української мови
- Теорія і практика літературознавчого аналізу
- Вікова педагогічна психологія
- Копірайтинг та створення креативних медіатекстів
- Мовний менеджмент в освіті та комунікативні стратегії
- Українська мова у професійному спілкуванні
- Англомовні комунікації в професійній сфері
- Літературне редагування різножанрових текстів
- Соціально-емоційне навчання і психологічна підтримка
- Методика навчання української мови
- Методика навчання української літератури
- Мовний дизайн публічного простору та інтернет-комунікацій
- Практикум з української мови
- Актуальні питання сучасного літературного процесу