З-поміж відомих науковців ЗВО Європи та Австралії професорка УКД Наталія Гавадзин досліджувала, як ШІ змінює вищу освіту
28 жовтня 2025 03:10
З-поміж відомих науковців ЗВО Європи та Австралії професорка УКД Наталія Гавадзин досліджувала, як ШІ змінює вищу освіту

Днями в Silesian University of Technology (м. Глівіце, Польща) відбувалося міжнародне стажування International Staff Training Week 2025, присвячене темі «Higher Education in an AI-Driven World. Project-Based Learning as a Gateway to Real-Life Educational Experiences». Програма об’єднала викладачів і дослідників з університетів Європи, Австралії та України, щоб обговорити, як штучний інтелект змінює вищу освіту, навчальні практики та академічну доброчесність. Участь у заходах узяла і професорка УКД Наталія Гавадзин.

Тематика першого дня – «Building Connections in the Age of AI: Collaboration, Identity, and Critical Reflection».
Під час сесій обговорювали виклики, що постають перед людством у добу штучного інтелекту. Професорка Aleksandra Kuzior наголосила на ризиках «інфантилізації» суспільства: технології спрощують мислення, а люди поступово втрачають здатність до рефлексії та творчості. Професор Paweł Kasprowski представив доповідь «When can we trust the AI models?», підкресливши необхідність критичного ставлення до результатів, які генерує штучний інтелект.

Центральна тема другого дня – «The Responsible Use of AI in Education: Building Skills, Values, and Vision». Виступив Dr Kay Oddone (Charles Sturt University, Australia) із доповіддю про розвиток AI literacy – цифрової грамотності, заснованої на доброчесності, критичному мисленні та етичному використанні технологій у навчанні.
Далі Prof. Melanie Ellis (SUT) порушила проблему академічної чесності: як викладачам оцінювати знання студентів у час, коли штучний інтелект стає їхнім «помічником».
Особливу увагу привернули виступи про COIL (Collaborative Online International Learning) – формат міжнародної онлайн-співпраці студентів і викладачів. Hubertus Weyer (Wiesbaden Business School) поділився прикладами спільних курсів, що допомагають розвивати «future skills» – навички майбутнього.
Представила власне дослідження  і Dr. Tetiana Kuvaieva (Dnipro University of Technology), яка розповіла про німецько-український проєкт «Filming the Sciences», спрямований на розвиток цифрових компетентностей студентів через міждисциплінарну співпрацю.

Заключний день стажування спрямований на розкриття теми «Education Without Borders: Rethinking Learning, Projects, and Potential with AI». Серед виступів – приклади міжнародних студентських проєктів і досліджень, які поєднують економіку, технології та освіту. Презентації показали, як AI може підтримувати розвиток регіонів, покращувати комунікацію між студентами з різних країн і допомагати у створенні нових навчальних форматів.
Особливо цікавою була дискусія «Me, Myself and I… or AI?», присвячена демонстрації того, як штучний інтелект змінює підхід студентів до письма та навчальної мотивації. Сесія, модеровна Alastair Creelman (ex-Linnaeus University, Sweden), підсумувала триденний марафон ідей, знайомств і натхнення.

«Участь у ISTW’25 – це не лише можливість ознайомитися з найновішими підходами до навчання у світі штучного інтелекту, а й нагода долучитися до міжнародної спільноти освітян, для яких розвиток, співпраця й інновації – основа професійного зростання. Такі ініціативи надихають на нові спільні проєкти, відкривають горизонти партнерства та доводять: освіта без кордонів – це не гасло, а реальність», – зазначила учасниця ISTW’25, професорка УКД Наталія Гавадзин.

Дізнатися більше