Готельно-ресторанний бізнес є галуззю з високим рівнем конкуренції, що має на меті максимально задовольнити потреби споживачів, забезпечити високий рівень комфорту, задовольнити найрізноманітніші побутові, господарські та культурні запити гостей. З кожним роком вимоги до рівня цих послуг зростають. Чим вище культура і якість обслуговування відвідувачів, тим вище імідж готелю та ресторану, тим привабливішим вони для клієнтів.
Основним завданням фахівців, що працюють в сучасних готелях і ресторанах є створення і впровадження новітніх прийомів роботи, які забезпечуються колективними зусиллями працівників усіх служб, постійним і ефективним контролем, удосконаленням форм і методів обслуговування, вивченням і впровадженням передового досвіду, нової техніки і технології [1].
Готельно-ресторанна справа – одна з найперспективніших спеціальностей на сучасному етапі розвитку світової економіки. З огляду на щорічне збільшення кількості підприємств готельно-ресторанного бізнесу на ринку праці України та міжнародному ринку в цілому зростає потреба у фахівцях.
Випусники можуть працювати у сфері готельно-ресторанного бізнесу на посадах:
- керівник підрозділів/менеджер в готельно-ресторанному господарстві;
- фахівець з організації готельного обслуговування (адміністратор, портьє, консьєрж);
- фахівець із ресторанної справи (адміністратор, шеф-кухар, сомельє);
- фахівець з організації дозвілля [2].
Готельно-ресторанний бізнес - охоплює широкий спектр професій, а це різноманіття кар’єрних можливостей!
Популярні професії:
Менеджер служби готелю.
Основні обов’язки керуючого готелем – управління та контроль. Вони несуть відповідальність за оперативну роботу готелю, приймають на роботу та навчають персонал, керують фінансами, планують ремонт приміщень, працюють зі скаргами постояльців, беруть участь у проведенні рекламної кампанії та слідкують за дотриманням техніки безпеки.
Серед навичок готельного менеджера варто виділити: вміння знаходити спільну мову з людьми; вести телефонні переговори; вирішувати конфліктні ситуації.
PR-менеджер.
Піар-менеджер – важлива професія в сфері гостинності. Готелі, ресторани цінують свою репутацію та ретельно планують стратегії для підтримки власного іміджу.
Навички PR–менеджера: стресостійкість; комунікабельність; вміння вирішувати проблеми; грамотність (як у письмі, так і в усній мові).
Менеджер ресторанного бізнесу.
Головний обов’язок менеджера – керування закладом ресторанного господарства від імені господаря. Професійний керуючий не обмежується спілкуванням з персоналом, він веде бесіду з налаштованими на діалог відвідувачами, щоб зрозуміти, чи все їх влаштовує.
Навички менеджера: відповідальність; уміння мотивувати персонал; комунікабельність; управління конфліктами.
Адміністратор готелю.
Турботу обслуговування клієнтів бере на себе адміністратор готелю. До його обов’язків входить: зустріч гостей, розподіл номерів, прийом дзвінків, контроль над бронюванням, виконання особливих запитів клієнтів, а також координування праці покоївок, носіїв, тур-гідів. Завдання адміністратора – перевершити очікування клієнта, забезпечивши їх проживання на високому рівні.
Для роботи потрібні: лідерські навички; стійкість до стресових ситуацій; щирість та досконалі знання готельної індустрії.
Менеджер по харчуванню.
Менеджер, який відповідає за харчування та напої. Такі спеціалісти є затребуваними в ресторанах, кафе, в круїзних та кейтерінгових компаніях, готелях, клубах та розважальних центрах.
До списку обов’язків менеджера такої галузі входять: бюджетування; управління персоналом; участь при формуванні меню та винної карти; аналіз попиту на позиції; складання фінансової звітності.
Сомельє.
Сомельє – це експерт з вин та інших спиртних напоїв. Він працює в готелях та ресторанах високого рівня. За статистикою такий професіонал приносить закладу близько 40% прибутку.
Обов’язки сомельє: відвідування виноградників по всьому світу; закупка спиртних напоїв; контроль якості асортименту; складання винної карти; консультація відвідувачів ресторану з приводу оптимальних поєднань вин та страв з меню.
Бренд-менеджер.
Компанії класу люкс (ресторани, готелі, модні бренди, круїзні компанії і інші) давно гідно оцінили важливу роль бренд-менеджерів в успіху бізнесу. Такі фахівці відповідають за управління торговою маркою: створюють імідж, планують випуск нових продуктів і послуг, вдосконалюють існуючі, беруть участь в плануванні рекламних кампаній. Крім того, в обов'язки бренд-менеджерів входить тісний контакт з відділом маркетингу і продажів.
Для роботи будуть потрібні: креативність; ініціативність; самостійність; відповідальність; комунікабельність; поєднання критичного розуму та творчості.
Шеф-кухар.
Без шеф-кухаря немає ресторану. Він складає меню, контролює дотримання рецептури, організовує роботу команди кухні, нерідко, відповідає за закупівлю продуктів.
Одним з улюблених обов’язків шеф-кухарів – розробка унікальних страв, що подаються в ресторані і залучають натовпи відвідувачів.
Професії готельно-ресторанного бізнесу різноманітні, тому кожен знайде собі заняття, яке йому до душі!
Інтернет-ресурси:
1. Abiturients.info - Довідник Навчальних закладів. 2011-2020.
«Каталог спеціальностей»24 Сфера обслуговування»241 Готельно-ресторанна справа URL:https://abiturients.info/ru/oblast-znaniy-new/24-sfera-obsluzhivaniya/2…
2. Трохи про професії сфери обслуговування. Журнал «Сучасна освіта» №6-7. 2017. URL:https://s-osvita.com.ua/magazine/stati-iz-zhurnala/znakomtes-professiya…
3. Статистика зарплат в Україні. URL:https://www.work.ua/salary-hotel-restaurant-tourism/?page=2
Інформацію підготувала Оксана Мальована