Журналістика – це сучасна професія з широкими можливостями працевлаштування, що відповідає світовим кваліфікаційним стандартам та інноваційним тенденціям розвитку ринку праці. Журналістика – це не тільки «четверта влада», це ґрунтовна гуманітарна підготовка, навички критичного мислення, аналізу, систематизації інформації та розуміння процесів створення, поширення інформаційних потоків. Сьогодні, коли важливість організації грамотної комунікації з аудиторією та ефективність рекламних технологій для збільшення прибутку підприємства сповна усвідомлена, випускники спеціальності «Журналістика» затребувані як у спеціалізованих рекламних та PR-агентствах, так і в державних і комерційних установах, у мас-медіа й політичних структурах.
На яких посадах можуть працювати випускники спеціальності «Журналістика» (реклама і зв’язки з громадськістю)
Випускники спеціальності «Журналістика» (реклама і зв'язки з громадськістю) можуть займати такі посади:
- директор рекламного агентства, медіахолдингу, керівник відділу реклами;
- креативний директор (розробка концепції реклами);
- менеджер зі зв'язків з громадськістю (організація та проведення спеціальних PR-заходів, акцій та ін.);
- прессекретар;
- рекламний агент (робота з клієнтами);
- копірайтер (написання текстів чи слоганів, заснованих на розробленій стратегії проведення рекламних кампаній);
- спічрайтер та прессекретар керівників громадських, політичних та державних установ (підбір, аналіз інформації, наданої ЗМІ);
- керівник і фахівець підрозділів зв'язків із громадськістю органів влади всіх рівнів;
- PR-консультант в рекламних та консалтингових агентствах;
- іміджмейкер у сферах політики та шоу-бізнесу;
- арт-директор (керівник проекту в шоу-бізнесі, видавничій справі, кіно, дизайні, індустрії розваг);
- медіабайєр (фахівець, який купує ефірний час на радіо й телебаченні, рекламні площі в друкованих та електронних ЗМІ);
- медіапланер (фахівець з розробки медіастратегії для брендів) тощо;
- фахівець із журналістики (кореспондент, власний кореспондент, спеціальний кореспондент, коментатор, оглядач у галузях: пресова журналістика, тележурналістика, радіожурналістика, інтернет-журналістика).
- позаштатні кореспонденти або фрілансери;
- репортери (творці жанрів новин; їх мета – вчасно опинитися в потрібному місці та у потрібний час);
- провідні рубрик (ведуть постійні розділи у виданнях, на радіо та телебаченні).
Невеличке знайомство з окремими професіями
Найцінніше у сучасному швидкісному світі високих технологій та Інтернету – інформація. Ключовою постаттю щодо її миттєвого та компетентного розповсюдження є журналіст. Мобільність, креативність, компетентність, здатність до аналітики та системної обробки матеріалу – вимоги, які висувають сучасні ЗМІ до журналіста. Саме він є головною ланкою у поданні інформаційного контенту через ЗМІ. Сучасний журналіст має володіти сучасним мультимедійним устаткуванням та програмами, уміти користуватися соціальними мережами тощо. Журналіст – той, хто тримає руку на інформаційному пульсі.
Основні навички, які потрібні журналісту:
- вища освіта (необов’язково профільна);
- невичерпна цікавість і твердий характер;
- уміння знаходити інформацію;
- аналітичний розум, увага до деталей;
- досконала усна і писемна мова, уміння зв’язно висловлювати свої думки;
- знання офісних програм для створення і редагування текстів;
- навички комунікації;
- схвальним є знання іноземних мов;
- уміння розрізняти факти і думки;
- образне мислення;
- допитливість.
Копірайтер (Рерайтер, SEO-копірайтер). Копірайтер пише тексти, статті та пости для публікацій у соцмережах. Це можуть бути рекламні тексти товарів чи послуг або просто оглядові статті на будь-яку тему: подорожі, кулінарія, спорт, краса, здоров’я тощо. Копірайтером можна працювати в офісі чи на фрілансі. Це дуже творча та цікава робота для тих, хто любить та вміє писати якісні тексти.
Головні навички, які потрібні копірайтеру:
- абсолютна грамотність; жоден рекламний текст (та й не тільки рекламний) не спрацює, якщо в ньому будуть помилки;
- начитаність та широкий кругозір, адже писати потрібно на різноманітні теми;
- уміння швидко знаходити інформацію: в інтернеті, книгах тощо, адже знати все неможливо, а у статтях переконливіше звучить все ж таки експертна думка;
- навички швидкого друку.
Рерайтер. Це щось схоже на копірайтера, але трохи легше, бо тексти потрібно писати не самому, а копіювати з інших джерел. При цьому поважається не просто копі-пейст, а вміле поєднання різних текстів у один. Відповідальність на рерайтерові лежить і за грамотність, і за відбір потрібних текстів. Рерайтери потрібні тим же сайтам новин.
SEO-копірайтер – спеціаліст із просування та оптимізації сайтів для пошукових систем. Суть роботи: редагувати тексти певного сайту так, щоб вони були помітні пошуковим системам і просунулися якомога вище за рейтингом. Робота ця більше технічна, ніж творча.
Редактор – дуже престижна, творча і відповідальна професія одночасно. Він відповідає за створення медіа-продукту: статті в газеті, випуску шоу на телебаченні чи радіо тощо.
Також можна працювати більд-редактором – відповідати за дизайн верстки, як будуть компонувати між собою текст і візуальні матеріали, або технічним редактором – стежити за правильністю друку в типографії, перевіряти макети видань.
Головні навички, які потрібні редактору:
- найвищий рівень грамотності;
- досконале володіння тією мовою, якою випускається продукт;
- освіченість, ерудиція і широкий кругозір, щоб розбиратися в різних темах;
- хороший естетичний смак;
- аналітичний склад розуму;
- уміння вести переговори з авторами, з героями ТV-шоу, замовниками або рекламодавцями;
- володіння профільними комп’ютерними програмами;
- уміння концентруватися на одному завданні тривалий час.
Контент-менеджер. Перш за все, займається контентом, тобто пише та коригує тексти для сайтів, додає ілюстрації чи відеоматеріали. Одним словом, відповідає за те, що публікується на вебресурсі. Утім, якщо невеликому інтернет-магазину потрібна людина, яка буде оновлювати і додавати картки товарів на сайті, ця посада теж відповідає позиції менеджера з контенту.
Головні навички, які потрібні контент-менеджеру:
- грамотно й просто писати; фахівець з контенту має вміти створити легкий для читання і розуміння текст, влучивши в цільову аудиторію;
- уміння працювати з джерелами інформації, оптимізувати контент, щоб він краще ранжувався пошуковими системами, але не був перенасичений ключовими фразами;
- базові знання HTML (окрім дружби з елементарними Word, Exсel та Google Docs) – щоб упевнено себе почувати в адмініструванні сайту, а також уміння працювати з графічними редакторами;
- знання Google Analytics, адже контент-менеджеру важливо вміти проаналізувати результати своєї роботи, відстежувати популярність матеріалів;
- розуміння інтернет-маркетингу та просування сайтів (SEO);
- друк наосліп – значно полегшить і прискорить роботу;
- уважність, бо роботу контент-менеджера бачать сотні, тисячі людей; і тільки лінивий пробачить помилки.
Позаштатний кореспондент, або «фрілансер» – незалежний журналіст, що пропонує свої матеріали виданню, живе на гонорари, отримані за публікацію своїх творів і їх передрук.
Менеджер з реклами – у ЗМІ обдзвонює потенційних клієнтів і пропонує їм розмістити на смугах видання або в ефірі рекламу. На виробничих підприємствах він займається протилежним: розробляє і розміщує рекламу на вигідних умовах в засобах масової інформації, відстежує її ефективність, проводить маркетингові дослідження. У обох випадках він може сам придумувати рекламу, виступаючи в ролі кріейтора. У невеликих компаніях менеджери з реклами суміщають свої обов'язки з роботою в суміжних областях маркетингу, мерчендайзингу, продажу і копірайтингу.
Головні навички, які потрібні менеджеру з реклами:
- грамотно й просто писати;
- бути комунікабельним;
- створювати рекламні проєкти;
Професія журналіста, рекламіста чи PR-фахівця характеризується на сучасному ринку праці:
- затребуваністю фахівців;
- високою заробітною платою;
- широким вибором сфер життєдіяльності, де можна себе проявити;
- перспективами кар’єрного зростання в професії;
- можливістю працювати в будь-який час і в будь-якому місці.
Якщо є мрія і непідробний інтерес до професії журналіста, бажання і працьовитість, то вона може стати реальністю.
Інформацію підготувала Віра Качмар